سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلخال از نگاه روستای طولاش

روستای طولش

روستای طولاش از توابع دهستان خانندبیل شرقی بخش مرکزی شهرستان خلخال می باشد که در 48 درجه و 32 دقیقه طول و 37 درجه و 33 دقیقه عرض جغرافیایی با ارتفاع 1945 متر از سطح آبهای آزاد قرار دارد.

این روستا در فاصله 6 کیلومتری مرکز دهستان ( خوجین ) و 8 کیلومتری مرکز شهرستان واقع است که از طریق جاده آسفالته به خلخال وصل می شود

از شرق با روستای خانقاه بفراجرد ( سنی لر خنیه سی ) , از غرب با روستای آل هاشم سفلی ( آلیشما ) , از شمال با روستای خوجین و از جنوب با روستای بفراجرد ( واراوارد ) همسایه است .

روستای طولاش در کوهپایه جنوبی کوه ازناو واقع است و توسط کوههای اطراف محصور است .

طبق سرشماری سال 1385 , این روستا شامل 306 خانوار و 1372 نفر جمعیت است که از این تعداد 651 مرد و 721 نفر زن می باشند . از کل جمعیت این روستا 890 نفر با سواد هستند که 475 نفر آنها مرد و 415 نفر زن میباشند .

مردم این روستا از سال 1376 از آب لوله کشی برای آشامیدن و مصارف خانگی بهره مند هستند و در عین حال از چاهها نیز برای شستشو و مصرف کشاورزی و دام استفاده می کنند . طولاش در سال 1369 به شبکه برق سراسری وصل شده است .

این روستا دارای مخابرات , خانه بهداشت , پست بانک , حمام عمومی , مدارس ابتدایی و راهنمایی میباشد .

فعالیتهای اقتصادی روستا شامل کشاورزی , صنعتی و خدمات می باشد .

مهمترین فعالیتهای کشاورزی به ترتیب اهمیت , دامداری , زراعت , باغداری , پرورش زنبور عسل و پرورش طیور میباشد .

کل زمینهای زراعی و باغی روستا 485 هکتار است که عمدتا بصورت دیم کاشته می شوند . محصولات عمده کشاورزی عبارتند از : گندم , جو , یونجه , عدس و باغات سیب .

اکثر خانواده های طولاش به فعالیتهای صنعتی که شامل صنایع دستی می شود , اشتغال دارند که مهمترین آنها , گلیم بافی , فرش بافی و جوراب بافی می باشد . فعالیتعای خدماتی نیز محدود و شامل : نجاری , بقالی , قهوه خانه و حمل و نقل و ... می باشد .

مردم روستای طولاش به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می کنند و همگی مسلمان هستند